News Flash:

Tu stii de cate ori trebuie sa mananci pe zi? Iata ce spune dr. Mihaela Bilic

16 Octombrie 2018
227 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6650 RON (+0.0011)
USD: 4.0855 RON (-0.0324)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Dr Mihaela Bilic considera mananca preventiv ca sa nu le fie foame

Medicul specialist in nutritie Mihaela Bilic ne sfatuieste sa mancam doar atunci cand ne este foame. Nu cand "trebuie", nu in asocierile potrivite, nu cand e ora exacta.

Intrebarea "de cate ori trebuie sa mancam pe zi" are un raspuns simplu. De cate ori ne este foame!

Medicul nutritionist Mihaela Bilic spune ca "a descoperi foamea este o chestiune pe care aproape nimeni nu ne mai invata sa o facem si nici noi nu mai folosim acest semnal. Noi mancam preventiv. Mananc acum ca sa nu-mi fie foame mai tarziu".

Dr. Mihaela Bilic demonteaza multe dintre miturile legate de foame, pofte si mancare.

"De ce sa nu-ti fie foame?", se intreaba retoric nutritionista. "Am schimbat cu totul semnificatia acestui cuvant. Auzi oameni panicati, spunand: «Vai de mine, mi-e foame!», de parca le-ar fi pus viata in pericol. Cand ar trebui sa fie exact invers. Ar trebui sa analizezi de ce mananci. Daca nu ti-e foame, de ce mananci?!"

Exercitiul foamei, un experiment inventat de francezi

Mihaela Bilic spune ca "la primul semnal de foame, ar trebui sa mai asteptam, pentru ca organismul nostru a fost «construit» in preistorie, cand nu aveam mancare tot timpul la dispozitie.

Primul semnal de foame este pentru a ne aduce aminte ca n-ar fi rau ca in intervalul care urmeaza - o ora-doua - sa gasim ceva de mancare.

Suntem intr-o societate in care la fiecare colt de strada gasesti ceva de mancare. Nimeni nu vine sa le spuna oamenilor ca ar trebui sa manance numai de foame. Si, daca asta inseamna sa manance o data pe zi, asta e, sa manance o singura data.

Francezii fac «exercitiul foamei»: 90% dintre oameni nu mai stiu sa-si asculte si sa-si recunoasca senzatia de foame. Pleci la tine cu un sandvis in geanta, ca sa nu intri in panica din cauza faptului ca s-ar putea sa-ti fie foame si sa n-ai ce manca si astepti sa-ti fie foame pentru a-l manca.

Dupa o luna, cei care recomandau acest exercitiu, au adaugat o fraza: «Daca, pana seara, nu va e foame, totusi mancati ceva». Pentru ca au fost oameni care au urmat acest experiment si s-au trezit ca, timp de o zi sau chiar doua, nu au simtit senzatia de foame", detaliaza nutritionista.

Informatiile despre mancat ne debusoleaza

"Efectiv, noi am uitat cum este sa ne mai fie foame si o consideram ca pe o senzatie negativa, de panica", spune Mihaela Bilic. "De fapt este precum semnalul din bordul masinii - ai nevoie sa realimentezi, gandeste-te ca in curand trebuie sa pui niste combustibil.

Deci noi trebuie sa asteptam sa ne fie foame, chiar daca asta inseamna sa mancam o singura data pe zi. Si atunci vin vocile care spun: «dar trebuie sa mancam de trei ori pe zi plus doua gustari». Suntem in acest paradox: avem informatie care ne debusoleaza, ne ignoram propriile senzatii corporale si ajungem sa mancam cu capul in loc sa mancam cu corpul.

Capul mai face o chestie paguboasa: tot stresul si emotiile negative produc, la nivelul creierului, un dezechilibru; dar noi stim ca dulcele e bun si intotdeauna poftele care ne vin de la cap sunt venite pe emotii negative si sunt in legatura cu dulciurile", adauga dr Bilic.

Nu stim sa mai ascultam poftele corpului

"Poate fi vorba de o banala felie de paine cu unt si cu sare sau ficatei cu piure de cartofi. Cand iti vine pofta de ficatei, in loc sa mananci asa ceva, te gandesti mai degraba ca n-ai voie, ca nu e bine sa combini proteinele cu carbohidratii.

E o lupta a noastra cu noi insine si o distantare de firescul nostru, de instinct, de ceea ce inseamna pofta si placere. Daca nu mai privim mancarea cu incredere, cu drag, ca pe o sursa de bine, ea nu are cum sa ne faca bine indiferent ca e eco, de cea mai buna calitate sau scumpa.

Prima conditie este sa ne regasim firescul propriilor senzatii, emotii si sa incercam sa mancam de foame, nu din alte motive. Sa incercam atunci cand mancam sa fim cu simturile in farfurie, pentru ca natura ne-a mai dat o chestie fabuloasa: receptorii pentru gust, pentru miros.

Dupa 5-6 inghitituri de mancare, receptorii se obisnuiesc si le dispare wow-ul. Deci noi, daca am fi un pic mai atenti si am evalua mancarea cu gustul, cu atingerea, cu mirosul, ne-am satura mult mai rapid. Este paradoxul pe care l-au descoperit francezii: placerea nu numai ca nu ingrasa, ci te ajuta sa te saturi mai repede.

Daca nu faci alte activitati in timp ce mananci si iti propui sa evaluezi mancarea cu toate simturile, vei constata fie ca nu este atat de buna pe cat credeai cu gandul sau cu vederea, fie ca te-ai saturat la jumatatea portiei, si atunci te poti opri.

Placerea nu numai ca nu ingrasa, ci te ajuta sa te saturi mai repede

Daca tu esti atent la telefon, la monitorul computerului sau faci orice altceva si mananci pe pilot automat, cu siguranta te vei opri doar cand ai terminat ce ai in farfurie sau in pachetul cu mancare. Noi mancam mult pentru ca nu mai suntem prezenti la propria noastra masa, bucurandu-ne de mancare.

Efectiv facem orice altceva in afara de a mai manca folosindu-ne simturile. Iar mancatul cu simturile se reinvata, dar e al naibii de greu. Noi, ca adulti, facem asta asumandu-ne raspunderea gesturilor, dar e trist ca aceasta conceptie nu este primita de copii, ea nu este insuflata in familie, in scoala.

Cu exceptia mea, nu mai e nicio voce care sa spuna ca trebuie sa mancam cand ne este foame, o data sau de doua ori pe zi, ca trebuie sa avem grija sa mancam cu simturile si sa ne placa", crede medicul nutritionist.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

nutritie mihaela bilic mancam foame
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Radio.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1030 (s) | 35 queries | Mysql time :0.019557 (s)