News Flash:

Secretul Daciei oferita lui Ceausescu! In sfarsit s-a aflat

17 Martie 2015
1492 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6665 RON (-0.0021)
USD: 4.0058 RON (+0.0032)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Dacia 1100
La 20 august, 1968, Nicolae Ceausescu, primea in dar, odata cu „prinosul de recunostinta pentru initierea productiei de autoturisme in Romania“, cheile celei cunoscute drept prima Dacie produsa in Romania – berlina fabricata sub licenta Renault 8. Secretul Daciei 1100 inmanata „celui mai iubit fiu al poporului“ a fost pastrat cu sfintenie zeci de ani.

Fabricarea modelului Dacia 1100  sub licenta R8 a inceput imediat dupa semnarea unui contract intre Renault si statul roman, in 1968, la doi ani de la punerea bazelor Uzinei de Automobile Mioveni (1966). Oficial, primul vehicul fabricat in Romania a iesit de pe liniile de montaj pe 20 august 1968.  Momentul festiv care a urmat l-a avut, evident, in centrul atentiei, pe Nicolae Ceausescu – Presedintele Republicii  Socialiste Romania.

„Fabricarea primului automobil Dacia, in 1968, a insemnat un eveniment national bine gandit, asteptat cu sufletul la gura de toata lumea. Nici nu realizam noi, atunci, cum avea sa evolueze uzina, gandita, initial, doar pentru fabricarea a 50.000 de bucati, si care, iata, astazi, a ajuns la 350.000 de bucati, adica de sapte ori mai mult“, a declarat, pentru „Adevarul“, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, martorul evolutiei uzinei de la Colibasi ca sef de atelier, inginer-sef , director tehnic si, pentru multi ani (1990-2002),director general al Automobile Dacia.  

In semn de multumire pentru atentia acordata Uzinei de la Colibasi, Nicolae Ceausescu avea sa primeasca, intr-un indatoritor ceremonial tipic socialist, cheile „primei Dacii“ produse de constructorul roman.

Pe masina ce i-a fost inmanata tovarasului presedintete a fost aplicata o placheta comemorativa din bronz cu mesajul: „Primul autoturism de serie fabricat in RSR.  Muncitorii, inginerii si tehnicienii constructori de masini va aduc dumneavoastra, tovarase Nicolae Ceausescu, prinosul de recunostinta pentru initierea productiei de autoturisme in Romania si pentru grija permanenta ce o purtati dezvoltarii industriei noastre socialiste”. Pana la Revolutie, nimeni n-a avut curajul sa conteste ca autoturismul inmanat lui Ceausescu a fost chiar prima Dacia 1100.  

In realitate, masina care a ajuns la primul fiu al poporului a fost rezultatul mai multor teste si imbunatatiri aduse primelor vehicule produse cu adevarat in uzina,  fiindca, de fapt, prima masina iesise de pe banda de fabricatie inca din 3 august 1968.

„Primul autoturism fabricat la Mioveni a ramas in uzina. Nu puteai sa-i dai lui Ceausescu chiar primul atutoturism iesit de pe banzile de montaj. Pana la 20 august se produsesera, aici, mai multe masini care au fost foarte atent verificate, ca sa poata fi aleasa  cea care avea sa-I fie inmanata presedintelui”, mai spune Constantin Stroe.  

Autoturismul care i-a fost facut cadou lui Nicolae Ceausecu a ajuns in colectia de autovehicule istorice a Automobil Clubului Roman, fiind achizitionat, prin licitatie, in anul 1999, de la Regia Autonoma Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat. Masina, de culoare alba, nu este prezentata ca fiind prima produsa la Colibasi, ci doar ca prima iesita de pe portile Uzinei Dacia, descrierea lasand neelucidat misterul primului vehicul produs la Colibasi.

In paralel, o buna bucata de timp, in pavilionul S.C. Automobile Dacia a stat expus un alt autoturism, de culoare rosie, insotit de o pancarta pe care statea scris „20 august 1968 - Nr. 1”. Niciunul dintre cele doua vehicule nu este primul produs la Mioveni.

„Masina expusa pana mai de curand in Pavilionul Dacia si care, acum, se afla la Centru de la Titu, nu a fost nici ea primul autoturism produs de uzina, ci unul din primele 50”, mai spune Constantin Stroe.  

Dacia 1100 era, de fapt, un Renault 8
Primul model produs de uzina de la Colibasi – Dacia 1100 – a reprezentat un model intermediar pana la intrarea in productie a Daciei 1300.  

In fapt, primul model produs la Colibasi, o berlina cu tractiune si motor pe spate, a fost un Renault 8. Francezii furnizau, conform contractului de licenta, partile componente ale modelului, care erau asamblate la noi. Dacia 1100 a fost fabricata timp de patru ani, perioada in care au fost produse  37.500 de unitati.

Dacia 1100 S – modelul pentru raliuri
Pentru cei care nu stiu, trebuie precizat ca Dacia 1100 a avut si un model Sport (Dacia 1100 S), cu doua perechi de faruri, un motor 65 CP, mai puternic decat al Daciei 1100  (46 CP, bloc motopropulsor cu o capacitate cilindrica de 1108 cm³, cutie de viteza in 4 trepte si consum de 7 litri la suta de kilometri), cu pneuri late si care ajungea la o viteza de pana la 145 km/h. Modelele Dacia 1100 S erau folosite de Politie si in raliuri.

Galerie Foto

Dacia 1100
dacia nbsp fost 1100 bdquo pentru primul ceausescu colibasi 1968 august
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Radio.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1425 (s) | 35 queries | Mysql time :0.049894 (s)