News Flash:

Mari inventatori romani, printre primii in lume

4 August 2014
12670 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6495 RON (+0.0015)
USD: 4.0769 RON (-0.0127)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Mari inventatori romani printre primii in lume
Zeci de inventii romanesti sunt premiate cu diplome si medalii la saloanele de inventica de la Bruxelles, Geneva, Paris sau Moscova. Cati din magnatii lumii stiu ca stiloul cu care isi semneaza contractele, sau avionul devenit un fel de a doua casa, sunt rodul ideilor unor creatori romani?

Nicolae Constantin Paulescu (n. 8 noiembrie 1869, Bucuresti; d. 19 iulie 1931, Bucuresti), om de stiinta roman, a descoperit hormonul antidiabetic eliberat de pancreas, numit mai tarziu insulina.

Petrache Poenaru (n. 10 ianuarie 1799, Benesti, judetul Valcea – d. 1875), pedagog, inventator, inginer si matematician roman, inventator al tocului rezervor pentru stilou in 1827.
Victor Babes (n. 4 iulie 1854, Viena – d. 19 octombrie 1926, Bucuresti) bacteriolog si morfopatolog roman, fondator al scolii romanesti de microbiologie.

Alexandru N. Ciurcu (n. 29 ianuarie 1854, Sercaia, Comitatul Fagaras – d. 22 ianuarie 1922, Bucuresti) inventator roman, care a experimentat prima  ambarcatiune propulsata de un motor cu reactie.

Dragomir M. Hurmuzescu (n. 13 martie 1865, Bucuresti – d. 31 mai 1954, Bucuresti), fizician si inventator roman,  a inventat dielectrina si a construit electroscopul care-i poarta numele (1894). Este  fondatorul invatamantului electrotehnic din Romania; a colaborato cu sotii Marie si Pierre Curie.

Aurel Vlaicu (n. 19 noiembrie 1882, Bintinti, langa Orastie, judetul Hunedoara – d. 13 septembrie 1913, Banesti, langa Campina) a fost un inginer roman, inventator si pionier al aviatiei mondiale.

Lazar Edeleanu (n. 1 septembrie 1862, Bucuresti – d. 7 aprilie 1941, Bucuresti)  chimist roman, autor al procesului de rafinare selectiva a fractiunilor de petrol pe baza solubilitatii specifice a diverselor clase de hidrocarburi in dioxid de sulf lichid.

Inventii si inventatori mai putini cunoscuti, dar a caror idei au schimbat domenii intregi:

Dumitru Vasescu – construieste automobilul cu motor cu aburi

Alexandru Ciurcu – construieste prima ambarcatiune cu reactie

D. Hurmuzescu – descopera electroscopul

Emil Racovita – fondatorul biospeologiei

A.A. Beldiman, inventator roman, in 1906 a inventat aparatul hidraulic cu dalta de percutie pentru sondaje adanci.

Anastase Dragomir – Scaunul ejectabil ; daca la sfarsitul sec. XIX, inceputul sec. XX, multi entuziasti ai aviatiei erau preocupati de constructia avioanelor si de pilotarea acestora, un tanar pe nume Anastase Dragomir si-a concentrat atentia pe siguranta aparatelor de zbor si mai ales a pasagerilor de la bordul lor. La 3 noiembrie 1928, a inregistrat, in Franta, cererea de brevet “Nouveau systeme de montage des parachutes dans les appareils de locomotion aerienne” si a obtinut Brevetul nr. 678566 din 2 aprilie 1930 pentru “cabina catapultabila”.  

Nicolae Vasilescu-Karpen (n. 28 noiembrie (s.v.)/10 decembrie 1870, Craiova — d. 2 martie 1964, Bucuresti), om de stiinta, inginer, fizician si inventator roman. A efectuat o importanta munca de pionierat in domeniul elasticitatii, termodinamicii, electrochimiei si a ingineriei civile. A realizat pilele Karpen, care functioneaza folosind exclusiv caldura mediului ambiant. Dupa aprecierea profesorului I. Solomon, presedinte al Societatii Franceze de Fizica – Vasilescu-Karpen “a inventat pila de combustie cu o jumatate de secol inainte ca oamenii sa ajunga pe Luna datorita ei.
 
Traian Vuia (n. 17 august 1872, Bujoru, comitatul Caras-Severin, Austro-Ungaria; d. 3 septembrie 1950, Bucuresti, Romania), inventator roman, pionier al aviatiei mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fara catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decat aerul.
Dumitru (Tache) Brumarescu (1872-1937), din Valenii de Munte, s-a remarcat ca un prolific inventator roman, apreciat si incurajat in initiativele sale de C. I. Istrati si Spiru Haret.

Pentru a-si putea realiza numeroasele inventii, a inceput sa ciopleasca in lemn si sa-si vanda produsele. A participat la expozitiile generale ale Romaniei din anii 1904 si 1906, s-a facut remarcat si a obtinut medalii de argint si de aur pentru un aeroplan original, cu decolare verticala, pe care l-a si brevetat sub nr. 02218, in noiembrie 1909, la Bucuresti. Aeroplanul sau utiliza trei elice (este primul avion de acest gen), dintre care una era propulsiva, iar celelalte doua tractive.

Brumarescu a realizat si un salvator de pe submarine scufundate, inventie brevetata in Franta in septembrie 1911 ce era o cabina metalica cu pereti inalti, complet acoperita, fixata pe puntea superioara a submarinului, care permitea salvarea echipajului in cazul in care un submarin esua. Alte inventii ale lui Brumarescu sunt reprezentate de realizarea cuplajului automat la vagoanele de cale ferata, o sanie-automobil si o masina de taiat stuful. Aflati mai multe aici.

Stefan Procopiu (n. 19 ianuarie 1890, Barlad – 22 august 1972, Iasi)  fizician, profesor universitar si inventator roman. A descoperit efectul de depolarizare a luminii, numit acum “Efectul Procopiu”. Aflati mai multe aici.

Gheorghe Marinescu (n. 28 februarie 1863, Bucuresti – d. 15 mai 1938, Bucuresti) a fost un medic neurolog roman, profesor la Facultatea de Medicina din Bucuresti, membru al Academiei Romane, fondatorul scolii Romanesti de Neurologie.

Tot atunci, in 1898, cu ajutorul operatorului Constantin M. Popescu, realizeaza primul film stiintific din lume: „Tulburarile mersului in hemiplegia organica”. insusi Auguste Lumiere recunostea, intr-o scrisoare din 29 iulie 1924: „Comunicarile dumneavoastra asupra utilizarii cinematografiei in studiul bolilor nervoase mi-au trecut, intr-adevar, prin mana, intr-o vreme cand primeam «La Semaine medicale», dar atunci aveam alte preocupari de ordin industrial, care nu-mi permiteau sa ma consacru cercetarilor biologice. Marturisesc ca uitasem aceste lucrari si va sunt recunoscator de a mi le fi amintit. Din pacate, putini savanti au urmat calea deschisa de dumneavoastra”.

Henri Marie Coanda (n. 7 iunie 1886 – d. 25 noiembrie 1972) a fost un academician si inginer roman, pionier al aviatiei, fizician, inventator, inventator al motorului cu reactie si descoperitor al efectului care ii poarta numele.

Ioan Cantacuzino (n. 25 noiembrie 1863, Bucuresti; d. 14 ianuarie 1934, Bucuresti ), medic, microbiolog, profesor universitar roman, fondator al scolii romanesti de imunologie si patologie experimentala.
A desfasurat o bogata activitate de cercetare privind vibrionul holeric si vaccinarea antiholerica, imunizarea activa impotriva dizenteriei si febrei tifoide, etiologia si patologia scarlatinei. Incepind cu anul 1896 publica lucrari despre sistemele si functiile fagocitare in regnul animal si despre rolul fenomenelor electrofiziologice in mecanismele imunitare. Pe baza cercetarilor sale privind vibrionul holeric, Cantacuzino a pus la punct o metoda de vaccinare antiholerica, numita “Metoda Cantacuzino”, metoda folosita si astazi in tarile unde se mai semnaleaza cazuri de holera. Datorita lui Ioan Cantacuzino, Romania a fost a doua tara din lume, dupa Franta, care a introdus in 1926 vaccinul BCG (“Bacilul Calmette-Guerin”), avand germeni cu virulenta atenuata, pentru vaccinarea profilactica a nou-nascutilor impotriva tuberculozei.

Gheorghe Botezatu (Georges A. de Bothezat) -precursorul programului “APOLLO”.Primul doctorat in aviatie
Nascut in 1883, in Iasi, Gheorghe Botezatu a urmat studiile liceale in orasul natal, iar pe cele universitare la Universitatea “Al. I. Cuza” si in Rusia, la Petrograd, absolvind facultatile de Matematica si stiinte Naturale. si-a luat doctoratul la Sorbona, fiind creditat ca primul om cu o lucrare de acest gen in domeniul aviatiei (“Etude de la stabilite de l’aeroplane” – 1911).

A emigrat in Statele Unite, unde i s-a oferit un post de director al Laboratorului de Aerodinamica si de profesor, ambele la Universitatea din Dayton, Ohio. Ulterior, in ianuarie 1921 a semnat un contract cu Armata SUA, pentru care s-a obligat sa construiasca unul dintre cele mai mari elicoptere din acea vreme. Muzeul National al Aerului si al Spatiului din Washington expune si astazi parti din elicopterul sau.

In 1920, Gheorghe Botezatu a calculat traiectoriile posibile Pamant – Luna, folosite la pregatirea programelor “Apollo” (al caror parinte a fost sibianul Herman Oberth); el a fost si seful echipei de matematicieni care a lucrat la proiectul rachetei “Apollo” care a dus primul om pe Luna.

Elie Carafoli (n. 15 septembrie 1901, Veria, Grecia  – d. 1983, Bucuresti) inginer roman de origine aromana, este considerat unul dintre pionierii in domeniul aerodinamicii.

Ana Aslan (n. 1 ianuarie 1897, la Braila – d. 20 mai 1988, la Bucuresti) medic roman specialist in gerontologie. A evidentiat importanta procainei in ameliorarea tulburarilor distrofice legate de varsta, aplicand-o pe scara larga in clinica de geriatrie, sub numele de Gerovital. Numeroase personalitati internationale au urmat tratament cu Gerovital: Tito, Charles de Gaulle, Hrusciov, J.F. Kennedy, Indira Gandhi, Imelda Marcos, Marlene Dietrich, Konrad Adenauer, Charlie Chaplin, Kirk Douglas, Salvador Dali. Ana Aslan a inventat produsul geriatric Aslavital, brevetat si introdus in productie industriala in 1980.

Justin Capra (n. 22 februarie 1933 la Magureni, Prahova, Romania) este un inventator si inginer roman. in 1956, a inventat primul aparat individual de zbor. Justin Capra nu si-a brevetat inventia, desi in 1956 in Romania se acorda importanta mare miscarii de inovatori si inventii. in lipsa unui asemenea brevet nu se poate dovedi nici macar daca specialistii americani au utilizat acelasi principiu ca Justin Capra si cu atat mai putin o prioritate a ideii. Justin Capra a inventat si o masina ecologica a carei consum se reduce la 0,5 litri de benzina /100 Km. De altfel, pentru a convinge ca inventia sa e viabila, pentru a participa la editia anuala din 2008 a Salonului EcoInvent de la Iasi, autorul a parcurs cu aceasta masina drumul Bucuresti – Iasi, consumul declarat fiind de 5 litri de benzina.

George (Gogu) Constantinescu (n. 4 octombrie 1881, Craiova, d. 11 decembrie 1965, Londra)  – unul dintre cei mai importanti oameni de stiinta pe care Romania i-a dat de-a lungul vremii. A creat unui nou domeniu al mecanicii, numit sonicitate, care descrie transmiterea energiei prin vibratii in corpurile fluide sau solide. A aplicat noua teorie in numeroase inventii: motorul sonic, pompa sonica, ciocanul sonic si altele. Printre alte realizari ale sale se mai numara si un dispozitiv de tragere printre palele elicei indiferent de turatia acesteia (neoficial se considera ca inventia sa a schimbat soarta Angliei in cel de-al doilea razboi mondial) si primul schimbator de viteze automat. A participat activ la constructia de avioane engleze, tipul Bristol, in perioada cat a locuit in Anglia.

A fost primul care a folosit betonul-armat in constructia cladirilor din Romania – printre cladirile construite de acesta: Palatul Patriarhiei, Hotelul Athenee Palace, Marea Moschee din Constanta (Moscheea Carol I).
Gogu Constatinescu a fost unul dintre acele minti geniale, ale carui idei au devansat cu mult timpul existentei sale fizice, dar care astazi isi pastreaza actualitatea, surprinzand prin acuratete, inventivitate si aplicabilitate.

Ion I. Agarbiceanu (n. 6 ianuarie 1907, Bucium, comitatul Alba de Jos – d. 9 martie 1971, Cluj) a fost un fizician roman, fiul prozatorului Ion Agarbiceanu.
S-a remarcat drept proiectantul primului laser cu gaze din Romania intre anii 1960-1961. Sub conducerea sa a fost creat  in 1962, primul laser cu gaz (heliu-neon) cu radiatie infrarosie, dupa o conceptie originala.
A fost reprezentantul Romaniei la „International Union of Pure and Applied Physic” si la „European Group for Atomic Spectroscopy”.

Stefan Odobleja (n. 13 octombrie 1902, Valea Izvorului, Mehedinti – d. 4 septembrie 1978) este  precursorul mondial al ciberneticii generalizate pe care el insusi a denumit-o Psihologia consonantista.

Aurel Persu, inventator roman, in 1921 a creat  automobilul fara diferential, cu motor in spate (de forma “picaturii de apa”).
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ndash roman bucuresti rdquo inventator ldquo nbsp fost primul pentru
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Radio.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1895 (s) | 35 queries | Mysql time :0.086331 (s)