DESCOPERIRE: teleportarea cuantica pentru obiecte MACROSCOPICE!

11 Decembrie 2013
Cercetatorii au obtinut teleportarea cuantica pentru obiecte macroscopice
Uneori este dificil sa te entuziasmezi legat de ceea ce se intampla in tehnologiile cuantice, nu din cauza ca nu ar fi fascinant, ci din cauza ca este atat de ficil si ca aplicatiile practice par ceva foarte indepartat de obtinut. Dar aceasta descoperire este o piatra de hotar: oamenii au teleportat pentru prima data informatie de la un obiect macroscopic la altul.

Cercetatorii erau capabili de ceva timp sa teleporteze informatie cuantica. Trebuie facuta o precizare: nu este vorba de teleportarea pe care am vazut-o in Star Trek, ci teleportare a informatiei dintr-un loc in altul, fara ca ea sa strabata spatiul dintre cele doua puncte in niciun fel. Acest lucru se obtine prin ciudatul fenomen cuantic numit entanglement, ce permite ca doua obiecte sa impartaseasca aceasi stare cuantica: ca de exemplu, daca tu influentezi o particula si ea te influenteaza pe tine chiar daca se afla la nanometri ani-lumina.

Astfel ca, entangland doi fotoni, fizicienii au demonstrat abilitatea de a transmite informatie cunatica dintr-un loc in altul codandu-le in aceste stari cuantice: influenteaza o parte a perechii si vei o putea observa o schimbare care va putea fi masurata la cealalta, fara ca informatia sa fi trecut intre cele doua. Oamenii de stiinta au mai reusit acest lucru, intre fotoni, intre ioni si chiar intre un obiect macroscopic si unul microscopic. Insa acum, cercetatorii chinezi au reusit, pentru prima data, sa obtina teleportare cuantica intre 2 obiecte macroscopice aflate la o distanta de 150 m si folosind fotoni entanglati.

Aceasta reusita este una enorma. Cele doua pachete de atomi de rubidiu care au servit ca transmitatori si receptori sunt mai mult sau mai putin analoage pentru ceea ce va fi intr-o zi pentru noi “internetul cuantic”- un sistem de routeri ca si cei pe cqare ii avem acum, in care insa, in loc de a transmite informatia printr-o retea vasta de fibre optice, vom trimite si primi informatia prin fotoni entanglati. Sau, cel putin, aceasta reprezinta dovada ca conceptual functioneaza in laborator.

Tot ce ne ramane de facut acum este de a ne da seama cum pot fi construite aceste elemente in serie, astfel incat chiar sa transmita informatia dintr-un loc in altul. Pentru a face aceasta, trebuie doar sa fortam aceste stari cuantice sa existe pentru mai mult timp decat sute de microsecunde, adica sa reziste in preZent fara a se degrada. Pare destul de simplu.

sursa:presalocala.com